Nagroda dla Fundacji Veolia Polska za promowanie ruchu kawiarenek naprawczych w Polsce

Kapituła konkursowa doceniła wdrożenie w Polsce nowatorskiego programu wzmacniania aktywności lokalnej połączonej z realizacją założeń gospodarki o obiegu zamkniętym, który umożliwił powstanie jednych z pierwszych w Polsce kawiarenek naprawczych. Doceniono też fakt, że kampania edukacyjna, prowadzona przez Fundację Veolia Polska w social mediach, dociera do ponad 70 tys. odbiorców.

„Lider ESG” to tytuł przyznawany firmom i instytucjom, które realizują wyróżniającą się strategię ESG, oferują innowacyjne produkty i usługi wspierające ochronę środowiska lub zrównoważony rozwój oraz prowadzą skuteczne kampanie informacyjne i promocyjne w tym obszarze.

„Tę nagrodę uważamy za wyróżnienie przede wszystkim dla kawiarenek i niezwykle zaangażowanych i wierzących w ideę ludzi, którzy za nimi stoją – mówi Izabela Rakuć-Kochaniak, prezes zarządu Fundacji Veolia Polska, dyrektor ds. CSR Veolia Energia Polska. – Kawiarenki pomagają ludziom integrować się poprzez wzajemną pomoc, a jednocześnie uczą dbania o planetę. Cieszy nas, że jesteśmy pierwszą firmą, która w sposób systemowy wspiera ruch kawiarenek naprawczych w Polsce” – dodaje.

Obecnie realizowana jest trzecia edycja programu, a jego celem jest wzmacnianie miejskich innowacji społecznych wokół idei zero waste, integracja społeczności lokalnych oraz inkluzywność grup wykluczonych. Z badań świadomości i postaw ekologicznych przeprowadzonych w tym roku przez instytut SW Research na zlecenie Fundacji Veolia Polska w lipcu br. wynika, że 76% Polaków chętnie skorzystałoby z kawiarenki, gdyby działała w pobliżu. Kawiarenka naprawcza to cykliczne spotkania w stałym miejscu, poświęcone wspólnemu naprawianiu rzeczy i spędzaniu czasu w gronie osób z sąsiedztwa czy środowiska. W ramach programu działają kawiarenki zajmujące się naprawą rowerów, odzieży, mebli, sprzętu dla osób z niepełnosprawnościami, produkcją ozdób z metalu pozyskanego z przetopionych puszek po napojach czy produkcją i naprawą łodzi. Spotkania te inicjują stowarzyszenia, fundacje czy grupy nieformalne, które chcą wesprzeć integrację lokalnych środowisk, ale także wzmocnić grupy swoich podopiecznych i zaoferować im nowe kompetencje.

Ruch kawiarenkowy ma wymiar międzynarodowy: tzw. repair cafes działają od 2009 r m.in. w Holandii, Belgii, Niemczech, we Francji, w Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych, Indiach czy Japonii. Szacuje się, że na całym świecie działa ok. 2200 kawiarenek naprawczych.

Czy w Polsce mają także szansę na rozwój? Z badań zleconych przez Fundację Veolia Polska, wynika, że 52% społeczeństwa deklaruje, że chciałoby wdrożyć w swoim życiu zasady zerowaste, czyli żyć bez generowania odpadów. Jednocześnie 28% dostrzega przeszkody: brak wsparcia systemowego, a 25% – wysoki koszt takiego życia oraz brak wystarczającej wiedzy na ten temat. Dlatego Fundacja Veolia Polska opracowała raport NAPRAWIACZE ŚWIATA, który objaśnia najnowsze trendy zmieniające życie w miastach w obliczu wyzwań wynikających ze zmian klimatu, przybliża dobre praktyki i daje wskazówki, jak samemu włączyć się do „naprawiania świata”.

Kanały społecznościowe: NaprawiaMY z Veolią Facebook oraz Instagram. Więcej o Fundacji Veolia Polska – czytaj tutaj

[1] ESG – skrót oznaczający kluczowe czynniki oceny działalności pozafinansowej przedsiębiorstw: E – Środowisko (z ang. environmental), S – Społeczna odpowiedzialność (z ang. social responsibility) i G – Ład korporacyjny (z ang. corporate governance). Dawniej – CSR: corporate social responsibility (z ang. odpowiedzialność społeczna przedsiębiorstw).

KONTAKT:

Agnieszka Łukasiak

Fundacja Veolia Polska

tel. 667 692 850

e-mail: agnieszka.lukasiak@veolia.com

Anna Hincz

Fundacja Veolia Polska

tel: 667 623 511

e-mail: anna.hincz@veolia.com

Źródło informacji: Fundacja Veolia Polska

 


Informacja dystrybuowana przez: pap-mediaroom.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *