Wykorzystujemy pliki cookies!
Dowiedz się więcej poniżej:
Polityka Prywatności
O ciasteczkach
Accept
Wiadomości ŁódźWiadomości Łódź
  • Finanse / Biznes
  • Kultura i sztuka
  • Społeczeństwo
  • Technologie
  • Zdrowie, styl życia
  • Praca Łódź
Reading: GDDKiA: miliardy na budowę nowych dróg
Share
Notification Show More
Latest News
Kiedy warto wybrać się do uroginekologa?
Artykuły Partnerów Zdrowie, styl życia
Jak w łodzi seniorzy spędzają czas wolny?
Artykuły Partnerów Społeczeństwo
Jednodniowe wycieczki dla przedszkoli w okolicy dużych miast
Artykuły Partnerów Kultura i sztuka
Jak przygotować się do matury 2025? Sprawdzone metody nauki
Artykuły Partnerów
GDDKiA: droga to nie wysypisko
Społeczeństwo
Aa
Wiadomości ŁódźWiadomości Łódź
Aa
Follow US
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
Wiadomości Łódź > Blog > Finanse / Biznes > GDDKiA: miliardy na budowę nowych dróg
Finanse / Biznes

GDDKiA: miliardy na budowę nowych dróg

Wiadomości Łódź
Last updated: 2024/07/18 at 4:31 PM
Wiadomości Łódź
Share
7 Min Read
SHARE

W samym 2024 roku podpisaliśmy 25 umów, co stanowi znaczący wzrost w porównaniu z rokiem 2023. Spodziewamy się, że liczba umów będzie jeszcze rosła. Umowy podpisane w bieżącym roku dotyczą budowy blisko 333 km nowych dróg o wartości ponad 12,4 mld zł. W 2023 roku wydaliśmy około 17 mld zł na inwestycje, natomiast prognoza na ten rok to około 20 mld zł. Obecnie mamy w realizacji ponad 1,6 tys. km nowych dróg. Te liczby mówią same za siebie.

Bezpieczne inwestycje na przyszłość

Zawarte umowy oraz te planowane gwarantują wydatkowanie około 20 mld zł rocznie na inwestycje w najbliższych latach. Naszym celem jest utrzymanie tego poziomu przynajmniej do 2030 r. Planowane wydatki zostały starannie przemyślane, aby zapewnić stabilność branży budowlanej poprzez stałe inwestycje i optymalne zarządzanie portfelem zamówień.

Nadchodzące inwestycje

Nieustannie rozwijamy naszą sieć dróg, obecnie realizując 21 zadań na odcinki dróg o łącznej długości około 183 km. W trakcie prac mamy blisko 103 km autostrad i ponad 1210 km dróg ekspresowych. Ale to nie koniec – planujemy kolejne przetargi, które będą wynikiem ukończenia prac przygotowawczych. Obecnie mamy ponad 3 tysiące dróg, z czego blisko połowa to drogi ekspresowe. Dla części z nich uzyskujemy decyzje środowiskowe, rozpatrujemy odwołania od nich lub uzupełniamy dokumentację, głównie o badania geologiczne, aby możliwie szybko przejść do realizacji w systemie Projektuj i buduj. Dla pozostałych opracowujemy niezbędną dokumentację, aby złożyć wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. Proces ten często jest długotrwały, związany z odwołaniami, ale bez jego ukończenia nie możemy przejść do kolejnego etapu realizacji inwestycji, co przeszkodziłoby w zakończeniu budowy sieci dróg szybkiego ruchu w Polsce.

Ważne decyzje inwestycyjne

W przypadku rozbudowy autostrady A2 pomiędzy Łodzią a Warszawą oraz budowy północnego wylotu ze stolicy drogą ekspresową S7, zdecydowano się na tradycyjny tryb budowy. Projektanci pracują obecnie nad dokumentacją dla A2, a przetarg na S7 zbliża się do rozstrzygnięcia. Po uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), ogłoszone zostaną przetargi na budowę. W ten sposób zostaną zrealizowane ostatnie trzy odcinki autostrady A2 na wschód od Białej Podlaskiej. Wojewoda lubelski kończy również postępowanie związanym z wydaniem decyzji ZRID dla dwóch z tych odcinków.

Wspólnie z branżą analizujemy aktualne postulaty, a jednym z nich jest zwiększenie liczby inwestycji prowadzonych w tradycyjnym trybie Buduj. Nadal będziemy priorytetowo traktować formułę Projektuj i buduj, ale stopniowo zwiększymy udział przetargów Buduj. Nasze analizy wskazują, że gwałtowne przejście na model Buduj może zakłócić ogłaszanie nowych przetargów na okres około 2 lat, dlatego nie możemy sobie na to pozwolić jako odpowiedzialni zamawiający.

Dążenie do celu zdecydowanym krokiem

20 lat temu nasza sieć dróg szybkiego ruchu miała długość 720 km. Obecnie ta liczba wzrosła do imponujących 5128 km, z czego 1849,2 km to autostrady (w tym 465 km odcinków koncesyjnych) i 3278,8 km to drogi ekspresowe. Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów, naszym celem jest posiadanie sieci dróg szybkiego ruchu o łącznej długości około 7980 km, w tym około 2100 km autostrad.

Nasze aktualne projekty obejmują budowę ponad 100 km autostrad. Po zakończeniu budowy odcinka A2 od Białej Podlaskiej do granicy państwa, skupimy się na realizacji A50, która jest częścią Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej. Dodatkowo, planujemy rozbudowę autostrady A2 o dodatkowy pas ruchu między Łodzią a Warszawą, która będzie pierwszym zrealizowanym projektem.

Obecnie prowadzimy prace związane z ponad 1210 km dróg ekspresowych, a przygotowujemy się do budowy kolejnych odcinków o łącznej długości około 1400 km. Te inwestycje mają na celu poprawę najważniejszych szlaków komunikacyjnych, co umożliwi wygodne podróżowanie po kraju. W ciągu bieżącego roku podpisaliśmy 20 umów dotyczących budowy nowych odcinków dróg ekspresowych, a nasze prace nie kończą się na tym – więcej informacji na ten temat znajdziesz na naszej stronie internetowej tutaj.

Nadchodzące lata przyniosą kolejne kilometry kluczowych, ekspresowych połączeń. W nadchodzących wakacjach planujemy udostępnić kierowcom ponad 16-kilometrowy odcinek S3 Bolków – Kamienna Góra, który zawiera dwa dwunawowe tunele, z których jeden ma prawie 2,5 km długości. Ten odcinek będzie zawierał najdłuższy tunel pozamiejski w kraju, a jednocześnie najdłuższy tunel drążony w skale. Rok 2023 będzie także wyjątkowy dla S3 z powodu planowanego udostępnienia kierowcom dwóch ostatnich fragmentów tej trasy o łącznej długości 33 km – Świnoujście – Dargobądz i Dargobądz – Troszyn (oba w woj. zachodniopomorskim). Po oddaniu tych odcinków do użytku, cały ciąg drogi ekspresowej S3 o długości około 470 km od portów w Świnoujściu do granicy z Czechami będzie służył kierowcom.

Najlepszym sposobem na ocenę postępu inwestycji zapisanych w rządowych programach budowy dróg jest spojrzenie na poniższą mapę. Oprócz S3, prace nad innymi drogami ekspresowymi (S1, S6, S7, S8, S17, S19 i S61) również idą pełną parą, przygotowujemy dokumentację do wydłużenia pozostałych odcinków dróg ekspresowych.

Ważne jest, aby pamiętać, że branża budowlana obejmuje nie tylko budowę dróg, ale także kolei, energetyki, lotnisk i portów. Inwestycje w obronność i samorząd również odgrywają istotną rolę. Nawet po zakończeniu realizacji programów infrastrukturalnych nałożonych na GDDKiA, branża budowlana nie doświadczy załamania. Zamiast budowy nowych dróg, pojawią się programy i przetargi na utrzymanie rozwiniętej i praktycznie kompleksowej sieci dróg, podobnie jak ma to miejsce w krajach Europy Zachodniej.

W takim scenariuszu, nowe inwestycje będą polegały na poszerzaniu istniejących dróg i likwidacji wąskich gardeł, co przyczyni się do dalszego rozwoju branży budowlanej. Konieczne jest więc spojrzenie na branżę budowlaną w sposób kompleksowy, uwzględniający różnorodność projektów i inwestycji.


Dystrybucja: pap-mediaroom.pl

You Might Also Like

GDDKiA: droga to nie wysypisko

MI: Wzmocnienie współpracy lotniczej i kolejowej andndash; wiceministrowie infrastruktury z wizytą w Japonii (komunikat)

Na wiosnę krótsze podróże z PKP Intercity

Nextbike rozpoczyna sezon rowerowy 2025 andndash; pierwszy w Polsce MaaS i globalna ekspansja

AHF Polska celebruje prezerwatywy z okazji Międzynarodowego Dnia Prezerwatywy

TAGGED: 2024, drogi, inwestycje, kilometr, liczby, miliardy złotych, prognoza, realizacja, umowy, wartość

Sign Up For Daily Newsletter

Be keep up! Get the latest breaking news delivered straight to your inbox.
[mc4wp_form]
By signing up, you agree to our Terms of Use and acknowledge the data practices in our Privacy Policy. You may unsubscribe at any time.
Wiadomości Łódź 18 lipca 2024
Share this Article
Facebook Twitter Copy Link Print
Share
Previous Article Oferta pracy na stanowisko: Praca online Dodatkowa (Skierniewice)
Next Article Piotrków: 80. Rocznica `Akcji Burza` oraz sformowania 25 pułku piechoty Armii Krajowej

Pozostań w kontakcie

1 Followers Like
1 Followers Follow
1 Followers Pin
1 Followers Follow
1 Subscribers Subscribe
1 Followers Follow

Najnowsze

Kiedy warto wybrać się do uroginekologa?
Artykuły Partnerów Zdrowie, styl życia 28 czerwca 2025
Jak w łodzi seniorzy spędzają czas wolny?
Artykuły Partnerów Społeczeństwo 2 czerwca 2025
Jednodniowe wycieczki dla przedszkoli w okolicy dużych miast
Artykuły Partnerów Kultura i sztuka 20 maja 2025
Jak przygotować się do matury 2025? Sprawdzone metody nauki
Artykuły Partnerów 1 kwietnia 2025
GDDKiA: droga to nie wysypisko
Społeczeństwo 12 marca 2025

ŁÓDŹ WIADOMOŚCI

Regionalny serwis informacyjny

ZP20 Piotr Markowski
Al. Komisji Edukacji Narodowej 36 / 112B
02-797 Warszawa

+48 733 644 002   |   office@zp20.pl

Informacje prawne

  • Polityka prywatności
  • Regulamin serwisu
  • Obowiązek informacyjny RODO

Kategorie tematyczne

  • Finanse / Biznes
  • Kultura i sztuka
  • Społeczeństwo
  • Technologie
  • Zdrowie, styl życia
  • Praca Łódź

Ostatnie artykuły

Kiedy warto wybrać się do uroginekologa?
Artykuły Partnerów Zdrowie, styl życia
Jak w łodzi seniorzy spędzają czas wolny?
Artykuły Partnerów Społeczeństwo
Wiadomości ŁódźWiadomości Łódź
Follow US

© 2023. Łódź Wiadomości. Lokalny serwis informacyjny.

A może się zapiszesz?

Dołącz do naszej subskrypcji i bądź na bieżąco z aktualnościami.

[mc4wp_form]
Brak Spamu. Możesz się wypisać w każdej chwili.

Removed from reading list

Undo
Go to mobile version