Według ekspertów ORLENU, transformacja w transporcie opiera się na kombinacji tradycyjnych i nowych paliw, biosurowców oraz rozwoju infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych. Koncern już teraz inwestuje w budowę stacji tankowania wodoru oraz ultraszybkich ładowarek, jednak uważa, że to zadanie na lata.
W czerwcu 2024 r. ORLEN otworzył pierwszą ogólnodostępną całodobową stację wodorową w Polsce, mieszczącą się w Poznaniu. Na stacji regularnie tankuje m.in. 25 autobusów należących do miasta. Kolejne stacje powstaną w Katowicach i Wałbrzychu, a do 2030 r. koncern planuje wybudować ponad 100 stacji tankowania wodoru w Polsce, Czechach i na Słowacji.
„Wodór to ważne w krajowym miksie paliwo przyszłości, które będzie odgrywać coraz większą rolę w transporcie. W planach projektowych mamy budowę 56 stacji tankowania wodoru w całej Polsce. Chcemy to realizować zgodnie z harmonogramem i mam nadzieję, że terminy będą dotrzymane i że zostanie to uwzględnione w strategii Orlenu” – uważa Michał Grzybowski, kierownik Zespołu Analiz Projektów Wodorowych w ORLEN.
Według eksperta, projekty wodorowe wiążą się z wysokimi kosztami. Budowę stacji w Poznaniu sfinansowano ze środków unijnych (CEF) oraz krajowych (program „Zielony transport publiczny”). W 2021 roku firma uzyskała zgodę KE na dotację do budowy 16 stacji tankowania wodoru i hubu produkcyjnego o wartości 62 mln euro.
„Widzimy zainteresowanie ze strony samorządów i miejskich zakładów autobusowych technologiami wodorowymi i myślę, że oprócz napędów bateryjnych, biopaliw jak bio LNG, bio CNG, wodór będzie miał istotne miejsce w przyszłym miksie paliwowym” – podkreśla Michał Grzybowski, kierownik Zespołu Analiz Projektów Wodorowych w ORLEN.
Nowa wersja:
Sieć hubów wodorowych będzie zasilana z odnawialnych źródeł energii oraz instalacji przetwarzających odpady komunalne w celu produkcji zero- i niskoemisyjnego wodoru. Grupa ORLEN planuje osiągnąć moc elektrolizerów na poziomie około 1 GW do 2030 roku, co w połączeniu z projektami typu waste-to-hydrogen umożliwi produkcję ponad 130 tys. ton wodoru rocznie.
ORLEN ma w planach rozwinięcie sieci logistycznej dostaw wodoru do stacji tankowania poprzez wykorzystanie bateriowozów – cystern dostosowanych do przewozu wodoru pod wysokim ciśnieniem, podobnie jak w przypadku paliw konwencjonalnych.
Jednym z kluczowych elementów w procesie transformacji energetycznej jest elektromobilność. W Polsce istnieje rozbudowana infrastruktura ponad tysiąca punktów ładowania pojazdów elektrycznych, co stanowi istotny krok w kierunku zrównoważonej mobilności.
„Elektryfikacja transportu to zadanie rozpisane na pokolenia, wymagające zaangażowania i skoordynowania zasobów inwestycyjnych i organizacyjnych. To tworzenie całego ekosystemu elektromobilności” – uważa Karol Wolff, dyrektor Biura Strategii i Transformacji Strategicznej ORLEN.
Jednakże, ekspert wskazuje, że rozwój elektromobilności w Polsce jest uzależniony od szybkości modernizacji sieci elektroenergetycznych. Zdaniem eksperta, proces modernizacji jest zbyt powolny głównie z powodu nadmiernej biurokracji.
„Polska jest krajem, gdzie klient oczekuje rozwiązań skutecznych i korzystnych ekonomiczne, jak LPG. Dlatego mówiąc o rozwoju elektromobilności, mówimy o całym łańcuchu – od wytwarzania zielonej energii. Inwestujemy w modernizację sieci, jednak to działanie wymaga czasu, dlatego potrzebujemy jako biznes – ale też regulatorzy, klienci – znaleźć takie tempo, które pozwoli na długofalowe szukanie rozwiązań najbardziej skutecznych i użytecznych” – zaznacza Karol Wolff.
Michał Grzybowski i Karol Wolff wzięli udział w 5. Kongresie Nowej Mobilności, który odbył się w dniach 24-26 września w Łodzi. Wydarzenie przyciągnęło zarówno polskich, jak i międzynarodowych przedstawicieli sektora transportu zeroemisyjnego i nowej mobilności.
Źródło dystrybucji: pap-mediaroom.pl